به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانههای عمومی فارس، نخستین نشست هماندیشی فعالان حوزه کودک و نوجوان در فارس با عنوان «مسیر کودکی» با هدف بررسی چالشهای فعالیت در حوزه کتاب و نیازهای آن روزهای شنبه و یکشنبه دوم و سوم مردادماه با حضور جمعی از مقامات استان، نویسندگان، پژوهشگران، مترجمان، تصویرگران، منتقدان، داستانگویان و مصطفی رحماندوست شاعر و نویسنده در مجتمع ولایت شیراز برگزار شد.
سعیده ابراهیمی مدیرکل کتابخانههای عمومی فارس در این نشست با اشاره به لزوم شناسایی ریشههای پایین بودن سرانه مطالعه و ایجاد راهکارهای ارتقای فرهنگ مطالعه اظهار داشت: کودکان و نوجوانان از مهمترین اقشار جامعه هستند و سرمایهگذاری و تمرکز برنامهها بر این قشر میتواند بخشی مهم از مسائل را در حوزه مطالعه برطرف کند.
وی اضافه کرد: هماندیشی و همکاری همه فعالان فرهنگی این حوزه میتواند افقهای بلند و نوینی را برای همه دستاندرکاران فرهنگی و مخاطبان بگشاید.
مدیرکل کتابخانههای عمومی فارس در بخش دیگری از صحبتهایش خاطرنشان کرد: مطالعه زمینههای خلاقیت و رشد ذهنی کودک را فراهم میآورد، به رشد تفکر کودک و خوداتکایی در وی کمک می کند، افقهای جدیدی را پیش روی او میگشاید و ارزشهای زندگی را در او شکل میدهد. همچنین، مطالعه زندگی مشاهیر و صاحبنامان ادبی و علمی کشور و الگوهای رفتاری شایسته میتواند تأثیراتی مثبت در شکلگیری شخصیت او داشته باشد.
ابراهیمی همچنین ضمن ابراز خرسندی از حضور مصطفی رحماندوست در این نشست گفت: در کتابخانههای عمومی استان فارس حدود ۷۰ هزار کودک، عضومی باشند و با تمرکز بر مباحث مرتبط با کتاب در حوزه کودک و نوجوان و نگاه تخصصی و علمی به این حوزه باید به دنبال شناسایی راهکارهای جذب هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان به کتابخانه و مطالعه بود و ایجاد کتابخانه تخصصی کودک و تجهیز و بهسازی بخشهای کودک کتابخانههای عمومی و برنامههای مختلف علمی، آموزشی و فرهنگی از گزینههای پیش روست.
مصطفی رحماندوست شاعر و نویسنده کودک و نوجوان که مهمان اختصاصی این گردهمایی دو روزه بود، در این نشست با اشاره به نیاز ضروری کشور به افزایش سرانه مطالعه در رده سنی کودک و نوجوان گفت: وقتی یک محصول فروش نمیرود، فروشنده جنسش را به در منازل میبرد تا به فروش برساند نویسندگان هم باید با همین روش محصولات خود را ارائه و مردم را به مطالعه ترغیب کنند.
رحماندوست یکی از این علتها را عدم نیاز به مطالعه عنوان کرد و افزود: وقتی یکی از وسایل منزل خراب میشود چون میتوانیم با یک تعمیرکار تماس بگیریم در مورد آن مطالعه نمیکنیم و همین عدم نیاز به مطالعه سبب کاهش سرانه مطالعه میشود.
رحماندوست همچنین پز دادن را یکی از روشهای افزایش سرانه مطالعه عنوان کرد و از همه خواست کاری کنند که کتاب خواندن یکی از گزینههای پز دادن شود.
وی نخستین مرحله برای تشویق به مطالعه را خاطرهسازی و بعد ایجاد لذت برای کودکان دانست و خاطرنشان کرد: بچهها علاقمند به تقلید هستند و رفتار ما در انجام یک کار سبب جذب یا دفع آنها در تکرارش میشود، مثلا بچهها از مسواک زدن فرار میکنند اما بیشتر بچهها نماز خواندن را تقلید میکنند.
در ادامه محبوبه خراسانی نسب یکی از کتابداران برگزیده استان فارس نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به لزوم ارتباط بین صاحب اثر و کتابداران گفت: دو چالش بزرگ در حوزه کتابخانههای فعال در زمینه کودکان و نوجوانان وجود دارد.
وی با بیان اینکه نخستین چالش، ابزار و وسایل مورد نیاز و دومین چالش عدم ارتباط بین صاحب اثر و خواننده است افزود: کتابدار میتواند این نقش را ایفا کند و این نشست به همین دلیل برگزار شده است.
در این نشست دو روزه، کارگاههایی همچون: ویژگیهای قصه مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوههای قصهگویی، شیوههای پرورش اندیشه و خلاقیت کودکان و نوجوانان و ارائه سیرهای مطالعاتی ویژه گروه سنی کودک و نوجوان در زمینههای مختلف برگزار شد.
برگزاری نشستها و کارگاههای مختلف با حضور کتابداران و قصهگویان، نویسندگان، مترجمان، شاعران، تصویرگران، هنرمندان تئاتر، پژوهشگران، منتقدان و روانشناسان و بحث و گفتگو در خصوص مسائل و موضوعات مرتبط از دیگر بخشهای این نشست بود.
گفتنی است نخستین نشست هماندیشی فعالان حوزه کودک و نوجوان استان فارس با هدف ایجاد پیوند، همآهنگی و انتقال تجربیات میان فعالان فرهنگی حوزه کودک و نوجوان با محوریت کتاب و کتابخانه، بخش کودک در کتابخانهها، افزایش کیفیت و سهولت تولید کتابهای کودک و نوجوان، شناخت بهتر مخاطبان کودک نوجوان و نیازهای آنان، جذب هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان به کتاب و کتابخانه و شناخت و برقراری ارتباط پایدار میان فعالان فرهنگی، کتابداران و کتابخانههای عمومی استان برگزار شد. این نشست، نخستین بخش از سلسله نشستهای «مسیر کودکی» بوده و قرار است در آیندهای نزدیک نیز نشستهای دیگری تحت این عنوان برگزار شود.